Iets op je lever? GSM 0490/40 66 20

Login Form

PRAKTISCHE TIPS VOOR DE EERSTE DAGEN NAAR EEN NUCHTER LEVEN

1. Alleen vandaag zal ik niet drinken!

Morgen is een andere dag. Een dag per keer niet drinken lukt. Iedereen kan 24 uur nuchter blijven. Bekijk het desnoods uur per uur. Elk uur dat je niet drinkt pakken ze je niet meer af.

2. Zorg dat je geen dorst of goesting hebt.

Als je een aandrang tot drinken voelt, is dit misschien te wijten aan de vraag naar vocht van je lichaam, en die zeer sterk kan zijn. Drink dus volop, zolang het maar geen alcohol is. Fruitsap met glucose (suiker), gesuikerde koffie, thee, plat water (of bruis) beantwoorden best aan deze vraag.

3. Eén ding per keer.

Probeer niet alle problemen ineens aan te pakken. Stoppen met drinken is moeilijk genoeg. Probeer niet superman of superwomen te worden. Integendeel, leg de lat wat lager tijdens deze moeilijke periode. Stoppen met drinken moet voor alles komen. Veel problemen lossen zichzelf nadien op.

Doe de dingen rustig aan. Neem niet te veel hooi op je vork, handel niet te snel. Wij alcoholisten hebben de neiging in alles te overdrijven. Geduld!

4. Je zal niet kunnen genieten van alcohol.

Hoe groot de verleiding ook is, je zal niet kunnen genieten van alcohol. Als je drinkt, zal je enkel schuldgevoelens en een deuk in je zelfvertrouwen bekomen. Alcohol zal niet meer hetzelfde smaken.

5. Gezond egoïsme

Nu is het belangrijk dat je jezelf op de eerste plaats zet. Zeg sociale gebeurtenissen waar je weet dat het moeilijk zou kunnen zijn gewoon af. Dit lijkt soms onmogelijk, maar niets is belangrijker dan je leven terug op de rails te krijgen. Zeg nooit in de eerste maanden dat je naar AA gaat, wacht ermee tot je terug zelfvertrouwen hebt gekregen. Je moet aan jezelf denken, de anderen komen op de tweede plaats.  Stel dat je naar het huwelijk van je broer of zus moet. Als je het hun zou vragen, zouden ze ook jouw herstel op de eerste plaats zetten.

6.  Vermijd de zogenaamde alcoholvrije dranken.

Alcoholvrij bier of alcoholvrije aperitieven zijn geen goed idee. De smaken brengen herinneringen boven en maken de drempel lager. Trouwens alcoholvrije bieren bestaan niet: ze bevatten bijna altijd een restpercentage.

7.  Vermijd plaatsen waar je gewoonlijk dronk.

Verander eventueel je route om te voorkomen dat je je niet op je gemak zou voelen.

Maak het niet moeilijker dan nodig, probeer niet te vechten tegen de alcohol, probeer het gevecht in de eerste plaats te vermijden.

 

8. Ga naar een AA-vergadering!

 Het is tegen de natuur in van de meeste leden om hulp te aanvaarden. Het liefste lossen we alles zelf op. Hulp aanvaarden is extreem belangrijk,

 

Lijken de stappen hierboven je nuttig, geloof dan maar dat dit het belangrijkste is. Het is geen kwestie van wilskracht. Berg je vooroordelen op, raap al je moed bij mekaar en zoek een AA vergadering die je ligt. Je zal verbaasd zijn welke kracht je er kan vinden. Leer van anderen en leer van hun ervaringen. De valkuilen die je te wachten staan zal je dan herkennen. Je zal er zien dat stoppen met drinken echt mogelijk is. De mensen zitten er aan tafel, en ze hebben ook allemaal in je schoenen gestaan en ze zijn niet anders dan jij.

 

Het is mogelijk te stoppen met drinken…én gelukkig en tevreden te zijn.

9.  Wees actief.

Vul je dode momenten op een positieve manier in:

        - ga naar AA vergaderingen, zet jezelf in

        - wandel

        - doe klussen, werk bv in de tuin

        - neem een ontspannend bad

        - fiets, wandel, ga eens zwemmen

        - lees een boek of een artikel

        - luister naar muziek

        - ga naar de film

 

Zorg dat je afleiding hebt, je zal minder aan alcohol denken. Maak een plan op wat je vandaag zou kunnen doen. Het kan geen kwaad niet alles uit te voeren, zolang je maar vermijdt doelloos bezig te zijn.

 

10. Geen drank in huis!

Zeer belangrijk. Probeer de afstand tot het eerste glas zo groot mogelijk te maken. Als je drank in huis hebt, is er maar één minuut nodig om een glas aan je lippen te zetten. Indien je naar de winkel moet dan kan het goed zijn dat je in die tussentijd je bedenkt.

 

11.  Omring je met de juiste mensen

Tracht niet te vaak alleen te zijn. Zorg dat je bij de mensen bent die er toe doen. Zij zullen je kracht geven.

Vermijd mensen die drinken, zij zijn steeds ook op zoek naar drinkebroers. Loop niet op de leuning van de brug.

 

12.  De motiverende telefoon

Sta je op een kantelmoment, aarzel niet en bel met iemand.

Als je met iemand wil praten en je niemand kan bereiken, bel dan naar het nummer van AA: 0494 16 98 88.

Je ontvangt op de vergaderingen een kaartje met telefoonnummers van mensen die je steeds kunt opbellen.

 

13. Heb vertrouwen in ons sereniteitsgebed:

God geef mij Kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen,

Moed om te veranderen wat ik kan veranderen,

En Wijsheid om tussen deze twee onderscheid te maken.

 

14. Medische ondersteuning

Er bestaat medicatie (Antabuse, Refusal) die een zware allergische reactie te weeg brengt als je er op drinkt. Als je 's morgens twijfelt aan je wilskracht of je moet toch ergens zijn waar je het moeilijk zal hebben kan deze medicatie helpen om niet te drinken. Alle middelen zijn in dit stadium verantwoord om door de eerste moeilijke periode door te geraken. Ga hiervoor naar je huisarts, hij zal je met plezier verder helpen en ondersteunen. AA kan je niet aan deze medicatie helpen.